Van klanten en relaties krijgen we vaak te horen dat veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, dan is het belangrijk dat ook medewerkers flexibel meebewegen. Continu feedback sluit daarop aan. Door regelmatig feedback van je leidinggevende of van collega’s te krijgen, ben je beter in staat om steeds weer kleine verbeteringen aan te brengen in je werk. En al die kleine verbeteringen van alle medewerkers leiden tot enorme sprongen voorwaarts in de resultaten van een organisatie. We laten je zien hoe je dit werkt en hoe je dit organiseert.
Hoe werkt continu feedback
Bij continu feedback ga je veel vaker dan gebruikelijk met de medewerker aan tafel om de voortgang van de werkzaamheden te bespreken, hun sterke en zwakke punten door te nemen en afspraken te maken over het vervolg. Vaker dan gebruikelijk betekent hier elke maand of -nog liever- om de twee weken. In organisaties die projectmatig werken, is ook het afronden van een project een geschikt moment voor feedback. Door frequent met elkaar in gesprek te gaan, is het mogelijk om in te zoomen op de details, recente voorbeelden aan te halen, zodat de medewerker zich herkent in de feedback en zelf kan meedenken in mogelijke verbeteringen.
Het belang van continu feedback
Het belangrijkste effect van continu feedback is meer betrokkenheid. Over het algemeen willen werknemers graag hun werk beter doen, als ze maar weten hoe ze dat moeten doen en ze gefaciliteerd worden. Met continu feedback krijgen ze op een constructieve manier te horen wat ze goed doen en wat ze nog kunnen verbeteren. Door die verbeterpunten in kleine stappen aan te bieden en de voortgang te monitoren, is de werknemer gemotiveerd om die stappen te zetten. Verbeteringen in het werk worden ervaren als een succes en dat vergroot de betrokkenheid van de werknemer bij het werk en de organisatie.
Nog een voordeel van continu feedback
Behalve de betrokkenheid vergroot continu feedback ook het werkplezier. Iedereen vindt het fijn om te horen wat je goed hebt gedaan en wat je hebt verbeterd. Door concrete, realistische doelen te stellen, weet de werknemer wat er van hem/haar wordt verwacht. Het plezier is groot als zo’n doel is bereikt en dat succes smaakt naar meer. Dus kom je in de flow waarin steeds weer nieuwe doelen worden gesteld waar de medewerker naar toe kan werken. Tel dat bij elkaar op voor de hele organisatie en je krijgt een idee waar continu feedback toe kan leiden.
Behoud van kennis en talent
Door continu feedback toe te passen in je organisatie, zul je merken dat de uitstroom vermindert. Doordat medewerkers het gevoel hebben dat ze voortdurend bezig zijn om zich te ontwikkelen en steeds weer nieuwe doelen hebben om naar toe te werken, raken ze niet uitgekeken op hun werk. Door te werken naar een cultuur waarin het gebruikelijk is dat medewerkers ook elkaar helpen om beter te worden in hun werk, ontstaat een werksfeer waarin iedereen met plezier werkt. Een lager verloop en minder ziekteverzuim zijn de logische gevolgen.
Uitdaging van continu feedback
Het implementeren van continu feedback in je organisatie is zeker niet eenvoudig. Het kost tijd en dat betekent dat managers en andere leidinggevenden bereid moeten zijn om die tijd ervoor vrij te maken. Ook moet iedereen geschoold worden in het geven en ontvangen van feedback. Als feedback op een verkeerde manier wordt gegeven, kan het worden ervaren als ongezouten kritiek en dat komt de sfeer op de werkvloer niet ten goede. Het helpt om als HR regelmatig feedbacksessies bij te wonen en leidinggevende te coachen. En verwacht niet meteen morgen de eerste effecten van continu feedback. Het zal voor de meeste mensen wennen zijn en de resultaten volgen pas op termijn.
Voortgang monitoren
Bij het implementeren van continu feedback is het essentieel dat je weet hoe de voortgang verloopt. Hoe ervaren medewerkers continu feedback? Waar wordt het vlot opgepakt en waar zit de weerstand? Solkie kan je daarbij helpen. Met kort, frequent digitaal onderzoek onder medewerkers blijf je als HR op de hoogte van wat er onder medewerkers speelt. Het onderzoek is voor medewerkers aantrekkelijk om aan deel te nemen. Voor het management en HR bieden de resultaten helder, real time inzicht in de sentimenten binnen de organisatie. Zie het als continu feedback vanuit de medewerkers en doe er je voordeel mee. Meer weten? Bel Solkie.