,

1% regel bij gedragsverandering

1%-regel-bij-gedragsverandering,-Solkie,-Groei-door-te-veranderen

Wij mensen zijn gewoontedieren. Wat we eenmaal hebben aangeleerd, leren we maar moeilijk weer af. We hebben de natuurlijke neiging om in onze comfortzone te blijven en dat geldt ook voor ons gedrag. Veranderen kost moeite en daarom is het zo lastig. Er is altijd wel een reden om het vooral niet te doen en als het ons wel lukt om te veranderen, zorgt de eerste beste tegenslag dat we terugvallen in het oude gedrag. Dat kennen we, kost geen moeite en voelt lekker comfortabel.

Hoe moeilijk het voor de meeste mensen is om gedrag te veranderen, zie je goed bij sportscholen. Daar is het de eerste weken van elk nieuw jaar enorm druk. Boordevol goede voornemens werken de bezoekers zich in het zweet, vastberaden om minder te eten, matiger te drinken en vooral meer te bewegen. Wie twee maanden later op hetzelfde moment diezelfde sportschool bezoekt, ziet dat het een stuk minder druk is. Het merendeel van de bezoekers in januari is intussen afgehaakt en teruggevallen in oud gedrag. Misschien lukt het volgend jaar wel.

Behaviormodel van Fogg

Gedragsexpert B.J. Fogg, verbonden aan Stanford University, heeft gedragsverandering onderzocht en een model ontwikkeld. Dat model laat zien dat mensen niet zomaar te bewegen zijn tot ander gedrag. Volgens Fogg zijn er drie voorwaarden voor verandering van gedrag:

          er moet een aanleiding zijn

          de intrinsieke motivatie moet groot genoeg zijn

          het nieuwe gedrag moet eenvoudig zijn.

Deze drie voorwaarden zijn lineair met elkaar verbonden. Dat wil zeggen dat als de motivatie heel groot is, het nieuwe gedrag minder eenvoudig hoeft te zijn. Hetzelfde geldt voor de aanleiding. Als die groot is, heeft dat invloed op de motivatie en stelt dat minder eisen aan de eenvoud.

Aanleiding

De aanleiding om over te gaan tot gedragsverandering kan van alles zijn. In het eerdere voorbeeld van de sportschool is het bijvoorbeeld de weegschaal die ons zegt dat we nu echt aan de slag moeten. En elke keer weer vormt die weegschaal de aanleiding om de sportspullen bij elkaar te zoeken. Op de werkvloer kan de aanleiding voor gedragsverandering de promotie van een collega zijn. Die heeft een extra opleiding gevolgd en kwam daardoor in aanmerking voor een andere functie. Of de concurrent is de aanleiding, als die je beste klant heeft overgenomen door zaken net wat anders aan te pakken.

Motivatie

Zonder motivatie verandert er niets. Voor grote verandering is veel motivatie nodig. No pain betekent immers no gain. Is de motivatie kleiner, dan zal je de mate van verandering daarop moeten afstemmen. Over motivatie zijn boeken vol geschreven. Motivatie is ook voor iedereen anders. Waar de een intrinsiek gemotiveerd is om te veranderen, heeft de ander meer extrinsieke motivatie nodig. Vertaald naar de werkvloer is verandering voor de één het voorkomen van verveling of sleur en voor de ander noodzakelijk om de baan te behouden. De kunst is dus te weten wat voor iemand werkt.

Kleine stapjes, groot resultaat

Elk groot project is begonnen met een eerste stap. De Chinese muur met een eerste steen, elk driesterrenrestaurant met een eerste gerecht. Kleine veranderingen kunnen leiden tot een enorm resultaat, mits je ze consequent blijft doorvoeren, zoals je kunt zien in onderstaand model van de 1% regel:

Wil je van gedragsverandering een succes maken, zorg dan dat de veranderingen op het juiste moment in hapklare brokken worden aangeboden. Dat vraagt minder van de motivatie en het leidt sneller tot resultaat. Verandering over een jaar of meer is voor de meeste mensen niet te overzien. Nog even terug naar het voorbeeld van de sportschool: in een jaar 10 kilo afvallen is een enorme berg. Elke maand een kilo klinkt een stuk gemakkelijker en wekelijks 250 gram is nog eenvoudiger. En het leidt uiteindelijk ook nog tot een beter resultaat.

Vier de successen

Om de motivatie hoog te houden, is het benoemen en vieren van resultaat enorm belangrijk. Waar doen we het allemaal voor? Nou, hierom dus! Om te weten of veranderingen leiden tot het gewenste resultaat, is het belangrijk om te meten. Waar kwamen we vandaan, waar staan we nu en waar willen we naar toe. Meten van motivatie doe je met Solkie. Met frequent, laagdrempelig onderzoek onder medewerkers weet je al snel wat werkt en wat niet en kan je tijdig bijsturen. Het maakt resultaten overzichtelijk inzichtelijk, zodat je succes samen kunt vieren.

Meet het effect van de 1% regel

Met de software van Solkie kan je elke maand zien of het effect van je handelen ook het juiste effect heeft. Probeer nu zelf het medewerkersonderzoek uit.

 

 

 

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?