In veel bedrijven tocht het. De voordeur staat wijd open voor nieuwe mensen, maar via de achterdeur waaien medewerkers er net zo snel weer uit. De verwachting is dat in 2023 20% van alle werkenden van baan verandert. Dat is een gemiddelde. Presteert jouw organisatie gemiddeld als het gaat om het werven en behouden van personeel, dan weet je dat een vijfde van je mensen dit jaar vertrekt. Zit je in een sector waar het personeelstekort bovengemiddeld is, dan mag je verwachten dat dit cijfer nog hoger uitvalt.
Kosten van verloop
We zetten voor de beeldvorming even wat cijfers op een rijtje. Uit onderzoek blijkt dat 20% van het verloop plaatsvindt tijdens de eerste 45 dagen van een dienstverband. Bijna een op drie medewerkers verlaat de organisatie – vrijwillig of gedwongen – na het eerste jaar. Als je een medewerker moet vervangen, kost dat gemiddeld anderhalf jaarsalaris, afhankelijk van de functie, sector en regio. Stel dat je een bedrijf hebt waar honderd mensen werken, dan weet je dat je bij een verloop van 20% wat de kosten zijn om die medewerkers te vervangen.
Onboarding
Je moet tegenwoordig alles uit de kast halen om goede mensen binnen te halen. Wat nog steeds veel organisatie nalaten, is om die goede mensen ook goed te laten landen in de organisatie. Bedrijven die het goed doen, hebben complete programma’s die drie tot zes maanden, soms wel een jaar, duren. Onboarding noemen we dat tegenwoordig. Dat gaat verder dan het inrichten van een werkplek en voorstelrondje op de afdeling. Een goed onboarding programma zorgt dat nieuwe medewerkers zich thuis voelen, vertrouwd raken met de normen, waarden en cultuur van de organisatie, op de hoogte zijn van strategie en beleid, goed weten wat er van ze wordt verwacht en welke mogelijkheden er zijn voor opleiding, ontwikkeling en carrière.
Continu feedback
Organisaties die wel succesvol zijn in het werven en behouden van nieuwe medewerkers, zijn al lang afgestapt van de klassieke beoordelingscyclus. Leidinggevenden en medewerkers gaan regelmatig met elkaar in gesprek over functioneren, resultaten, ontwikkeling en alle andere onderwerpen die direct of indirect te maken hebben met het werk. Als medewerker krijg je direct feedback van collega’s en je leidinggevende. Iedereen is getraind in het geven en ontvangen van feedback, zodat het constructief is, je van elkaar leert en je er samen beter van wordt. Een bijkomend voordeel is dat je als leidinggevende al snel weet wanneer iemand niet goed functioneert of het niet naar de zin heeft. Je kan dan tijdig ingrijpen in plaats dat iemand langzaam afglijdt naar exit.
Investeren
Als je kijkt naar de kosten van uitstroom, is het de moeite waard om te investeren in het behouden van medewerkers. Naast de kosten betekent uitstroom ook verlies van kennis en ervaring. Een goed onboarding programma, prettige werksfeer en aantrekkelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zorgen ervoor dat je de achterdeur (bijna) dicht houdt en gemakkelijker nieuwe mensen uit de markt haalt. Wil je weten wat het effect is van je investeringen en niet wachten op de uitstroomcijfers, dan is continu onderzoek naar medewerkerstevredenheid een probaat middel. Solkie biedt dat aan, op maat gemaakt voor je organisatie en laagdrempelig voor je medewerkers. Meer weten? Bel Solkie.