Wat is gamification?

Wat is gamification, Solkie, Groei door te vragen

Gamification is een begrip dat steeds vaker opduikt, ook binnen human resource management. Het gaat hier om het toevoegen van spelelementen aan alledaagse processen om mensen te stimuleren aan deze processen deel te nemen. Populair gezegd: als we er een spelletje van maken, doen er meer mensen mee en vinden ze het ook leuker. Dat weten we al sinds onze kindertijd, toen we de meest basale vaardigheden spelenderwijs hebben geleerd.

 

Gamification en Super Mario

Volgens Wikipedia verstaat men onder gamification het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext, om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen.

Mark Rober legt dat aan de hand van een filmpje duidelijk uit. Hij gaat terug naar zijn jeugd, toen hij voor het eerst kennis maakte met Super Mario. Zijn conclusie luidt dat het bij gamification vooral draait om positief belonen en het stellen van een aantrekkelijk doel. Zodra die twee elementen aan een proces zijn toegevoegd, heeft iedereen de neiging om net zo lang door te gaan tot dat doel is bereikt. Ga voor jezelf maar na:

1) Druk 5 seconden knop 3 in
2) Druk 1 seconde knop 6 in
3) Druk 6 seconden knop 3 en 5 in
4) Druk 2 seconden knop 1 in
5) Druk 3 seconden knop 4 in
6) Druk 6 seconden knop 6 en 1 in
7) Druk 2 seconden knop 4 in.

Stel je voor dat urenlang deze instructies krijgt. Hoe leuk is dat? Hoe lang beleef je hier plezier aan?

Maar wat gebeurt er als de knoppen op een andere manier worden gerangschikt en er een spelelement aan toe wordt gevoegd? Je herkent het misschien al…

 

Ineens is het voor veel mensen geen enkel probleem meer om uren achter elkaar, dagenlang op de verschillende knoppen te drukken.

 

Gamification en medewerkerstevredenheid

De methoden en technieken van gamification kan je aan allerlei processen toevoegen om zo de participatie en betrokkenheid te vergroten. Daar zijn intussen tal van sprekende voorbeelden van, zoals je kunt lezen in een uitgebreider blog over dit onderwerp.

Solkie heeft gamification geïntegreerd in haar tool voor medewerkerstevredenheidsonderzoek. Het resultaat is dat er meer medewerkers deelnemen aan het onderzoek die het geen enkel probleem vinden om elke maand een aantal vragen te beantwoorden. Het is leuk om mee te doen en elke vraag die ze beantwoorden, brengt ze verder in het spel.

 

Keep it simple and make it succesful

Er zijn veel misverstanden over gamification. Mensen begrijpen het niet, vinden het ingewikkeld of nemen het niet serieus. Maar intussen zijn we allemaal gewend aan veel afwisseling en snelle beloning in hapklare brokken. Dat is precies wat een klassiek medewerkerstevredenheidsonderzoek niet biedt. Ga maar na: de vragenlijsten zijn enorm, het is niet leuk om in te vullen en het duurt erg lang voor de resultaten bekend zijn. Frequent, digitaal onderzoek naar medewerkerstevredenheid waaraan op eenvoudige wijze elementen van gamification zijn toegevoegd, hebben intussen bewezen succesvol te zijn. Ze zijn voor de medewerkers leuk om aan mee te doen en bieden management en HR direct zichtbaar resultaat.

Zelf een keer proberen?

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?