vragen medewerkerstevredenheidsonderzoek
Door een medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel MTO, te laten uitvoeren binnen bedrijven, kun je eenvoudig en snel de werknemerstevredenheid meten. Voor het bedrijf waar jij HR-manager bent, is het van belang dat je beschikt over dergelijke informatie. Gemotiveerde én enthousiaste personeelsleden werker harder dan wanneer zij dit niet zijn. Met ons MTO-onderzoek kun je deze medewerkerstevredenheid meten op een toegankelijke manier. Wil jij een medewerkerstevredenheidsonderzoek voor bedrijven laten uitvoeren? Wacht dan niet langer en lees meer over ons MTO-onderzoek, waarmee je de werknemerstevredenheid binnen jouw bedrijf kunt meten.
Het medewerkerstevredenheidsonderzoek laat je gemakkelijk uitvoeren
Het online MTO van Solkie neemt maandelijks vijf minuten tijd van jouw werknemers in beslag. De medewerkers krijgen een enquête en vullen het MTO-onderzoek op hun smartphone of computer binnen enkele minuten in. Door de aanwezige gamificatie, in de vorm van korte filmpjes en mooie animaties, is het laten uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek voor bedrijven een stuk aantrekkelijker dan lange vragenlijsten op papier. De kans dat je de medewerkerstevredenheid goed en betrouwbaar kunt meten, ligt hierdoor een stuk hoger bij onze online MTO. Zo ontvang jij continu resultaten van het MTO-onderzoek, waarmee jij de betrokkenheid én motivatie van de werknemers binnen jouw organisatie bevordert.
Tips rondom vragen medewerkerstevredenheidsonderzoek
Groei door te vragen. Door de juiste vragen te stellen weet je wat er speelt en kan je gaan groeien als team en organisatie. Er zijn domme vragen. Wel zijn er vragen die meer kans hebben op een beter antwoord. Onderstaand zeven eisen waar een goede vraag voor een medewerkerstevedenheidsonderzoek aan moet voldoen
• Duidelijkheid en eenvoud: De vraag moet eenvoudig en duidelijk zijn, zodat alle respondenten dezelfde interpretatie hebben. Vermijd complexe zinnen.
• Specifiek en gericht: De vraag moet specifiek genoeg zijn om relevante informatie te verzamelen, zonder dubbelzinnigheid. Vage vragen leiden vaak tot onbetrouwbare antwoorden.
• Neutraliteit: De vraag moet neutraal gesteld worden, zonder de respondent in een bepaalde richting te sturen.
• Eén onderwerp per vraag: Stel slechts één onderwerp per vraag aan de orde. Vermijd dubbele vragen.
• Relevantie: Stel vragen die relevant zijn voor de enquête en de doelstellingen ervan. Onnodige of irrelevante vragen kunnen de respondent irriteren en de kwaliteit van de antwoorden verminderen.
• Gevoeligheid: Als de vraag gevoelige informatie vraagt, zorg ervoor dat de vraag zorgvuldig en met respect wordt gesteld. Bied de mogelijkheid om deze vraag over te slaan indien gewenst.
• Tijd en moeite: Houd rekening met de tijd en moeite die de respondent nodig heeft om de vraag te beantwoorden. Te lange of ingewikkelde vragen kunnen de respons negatief beïnvloeden.
Werk aan de medewerkerstevredenheid na het meten ervan
Na het meten van de werknemerstevredenheid middels het tevredenheidsonderzoek, kun je met je medewerkers aan de slag met de verkregen resultaten. Als iedereen het MTO online heeft ingevuld, krijg je namelijk te zien waar er verbeterpunten zijn en wat goed gaat. Zo kun je zelf bepalen wat je na het medewerkerstevredenheidsonderzoek voor bedrijven wilt laten uitvoeren. Denk hierbij aan een workshop, studiedag of een cursus. We vertellen je graag meer over deze mogelijkheden en welke aanpak wij adviseren na het MTO-onderzoek.
Vijf opvallende trends in vragen medewerkerstevredenheidsonderzoeken
1 Frequentie en compactheid
De praktijk van het uitvoeren van uitgebreide medewerkerstevredenheidsonderzoeken elke twee tot drie jaar raakt achterhaald. Deze uitgebreide onderzoeken resulteerden in volumineuze rapporten die uitgebreid geanalyseerd moesten worden, met acties die vaak maanden op zich lieten wachten. Omdat deze onderzoeken een momentopname zijn, is de waarde ervan beperkt en de meningen van medewerkers veranderen; ze zijn niet twee tot drie jaar geldig.
De nieuwe trend richt zich op vaker en kortere onderzoeken, met de uitdaging om de respons hoog en de feedback naar deelnemers relevant te houden.
2 Vragen medewerkerstevredenheidsonderzoek
Niet meer zelf als klant vragen uit zitten zoeken maar kiezen op thema. Zeker bij frequent meten is dat gebruikelijk, gemakkelijker en scheelt veel tijd.
3 Openheid over bevindingen
In onze steeds transparantere samenleving wordt het delen van informatie, zonder de privacy van individuen te schaden, steeds gewoner. Dit is ook het geval voor de resultaten van medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Organisaties gebruiken deze gegevens als onderdeel van hun employer branding, om te laten zien hoe tevreden hun werknemers zijn.
4 Het belang van werktevredenheid
In plaats van zich alleen te focussen op het voorkomen van stress en burn-out, ligt de nadruk nu vaker op werktevredenheid. Meer en meer organisaties erkennen het belang van investeren in dit gebied, met functies zoals de ‘happiness officer’ als bewijs. Hedendaagse onderzoeken benadrukken het toenemende belang van dit thema.
5 Van structuur naar cultuur
Cultuurverandering binnen een organisatie is een complexer proces dan structurele verandering. Waar structurele verandering misschien twee jaar kost, kan culturele verandering wel vier tot zes jaar duren. Regelmatige medewerkerstevredenheidsonderzoeken fungeren als een barometer voor deze culturele transformatie.
Inzet van gamification Gamification, of serious gaming, gebruikt spel-elementen om gewenst gedrag te stimuleren. Door dit toe te passen in medewerkerstevredenheidsonderzoeken worden deze leuker en interessanter voor deelnemers, wat de respons positief beïnvloedt.
De kosten en keuzes in medewerkerstevredenheidsonderzoeken
De kosten voor frequente medewerkerstevredenheidsonderzoeken variëren sterk, afhankelijk van factoren als:
Het aantal vragen. Het soort vragen. Het aantal respondenten. De onderzoeksmethode. De diepgang van de analyse. Het type rapportage (online, data, schriftelijk) De organisatiestructuur Communicatie-inzet Het gebruik van gamification. De grootte en overhead van externe bureaus beïnvloeden ook de kosten. Het is daarom complex om prijzen te vergelijken.
Hier enkele tips voor het selecteren van een onderzoek:
Kies tussen een algemene rapportage of individuele rapporten per werknemer. Idealiter zien werknemers hun eigen scores en hebben HR en management real-time toegang tot de data. Adviesvariaties zijn significant; sommige bureaus adviseren directe gesprekken met werknemers. Echte communicatieve balans ontstaat wanneer werknemers ook onderling, met klanten en leidinggevenden communiceren. Zoek naar onderzoeken met bewezen hoge frequentie en respons om relevante trends en ontwikkelingen snel zichtbaar te maken.
Overige vragen medewerkerstevredenheidsonderzoek
Het belang van medewerkerstevredenheidsonderzoek In essentie bieden deze onderzoeken inzicht in de houding van medewerkers ten opzichte van hun werk, wat cruciaal is voor het nemen van geïnformeerde besluiten die de bedrijfsvoering beïnvloeden.
Gemotiveerde werknemers zorgen voor:
• 20% hogere productiviteit
• 22% meer winstmarge
• 10% hogere klanttevredenheid
• 37% minder ziekteverzuim
• 65% minder personeelsverloop
Oriënteer je nu verder op het tevredenheidsonderzoek voor jouw medewerkers
Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!