Wie ooit zelf een meubel van Ikea in elkaar heeft gezet, weet hoe fijn het is om een duidelijk stappenplan te hebben. Je begint met een doos vol houtdelen, bouten, schroeven, moeren en natuurlijk een inbussleutel. Zonder stappenplan heb je geen idee waar je moet beginnen. Door netjes alle stappen volledig te doorlopen, heb je na enkele uren een compleet meubel. Als dat werkt voor een meubel; waarom zou het dan niet werken voor een medewerkerstevredenheidsonderzoek? Dus bij deze: het stappenplan.
Stap 1 Waarom zou je het doen?
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is natuurlijk geen doel op zich. Het is een meetinstrument. Maar waarvan? Wat wil je gaan meten? Als organisatie heb je strategische doelen. Management en medewerkers moeten er samen voor zorgen dat die doelen worden gehaald. Om te kunnen vaststellen of het de goede kant op gaat met die doelen, heb je indicatoren nodig. Dus daar begin je mee. Je zet de indicatoren voor je strategische doelen – je mag ze KPI’s noemen – op een rijtje en breng ze onder in thema’s.
Stap 2 Wat ga je meten?
Je thema’s met indicatoren ga je verder ontleden in meetbare eenheden. Als het goed is, zijn je indicatoren al smart geformuleerd, dus meetbaar. Maar als een indicator “een goede samenwerking” is, dan zal je dat verder moeten uitwerken in factoren die bepalend zijn voor een goede samenwerking. Hetzelfde geldt voor termen als motivatie, loyaliteit en bevlogenheid. Dit is een lastige stap, waarbij onze professionele hulp meer dan welkom kan zijn.
Stap 3 Draagvlak creëren
De gehele organisatie, dus medewerkers én leidinggevenden, moeten ervan overtuigd zijn dat een medewerkerstevredenheidsonderzoek een waardevol instrument is, waar iedereen profijt van heeft. Dat draagvlak zorgt er bijvoorbeeld voor dat indicatoren die minder goed scoren, aandacht en prioriteit kunnen krijgen in de teams en in opleidingsplannen. Gaat het bijvoorbeeld minder goed op het gebied van communicatie, dan kun je daar op verschillende manieren aan gaan werken. Draagvlak creëer je trouwens met een goed communicatieplan rondom het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Ook daar helpen we je graag bij.
Stap 4 Uitvoeren onderzoek
Het onderzoek start als iedereen van Solkie via email, sms of whatsapp een bericht stuurt met daarin een linkje of een knop. Medewerkers vullen binnen een minuutje de vragenlijst in en leidinggevenden zien meteen de resultaten in een dashboard zodra er minimaal vijf respondenten zijn (dit in verband met gegarandeerde validiteit en anonimiteit). Medewerkers die de vragenlijst nog niet hebben ingevuld, ontvangen automatisch een herinnering.
Stap 5 Follow up
Om de medewerkers te bedanken voor hun bijdrage en ze te motiveren voor deelname aan het volgende onderzoek, is het essentieel om na een onderzoeksronde te communiceren. In zo’n bericht deel je de uitkomsten in hoofdlijnen, vertel je wat je met de resultaten gaat doen en op welke manier de medewerkers dat gaan merken en wat er eventueel van hen wordt verwacht. Je kondigt meteen aan wanneer het volgende onderzoek plaatsvindt. Blijf frequent en consequent communiceren over doelen, ontwikkelingen en resultaten.
Stap 6 Praktisch en laagdrempelig
De meeste rapporten die zijn opgesteld na een medewerkerstevredenheidsonderzoek krijgen eenmaal aandacht en verdwijnen daarna in een bureaulade of archief. Veranderingen die groots en meeslepend worden aangekondigd naar aanleiding van een onderzoek, leiden maar zelden tot resultaat; laat staan tot succes. Veranderen gebeurt in kleine stapjes en vindt plaats in teams. De uitkomsten van een medewerkerstevredenheidsonderzoek bespreek je dus ook in de teams, zodat je er met je mensen meteen mee aan de slag kunt. Solkie kan je adviseren hoe je een frequent, laagdrempelig medewerkerstevredenheidsonderzoek succesvol implementeert in je organisatie.
Meer weten? Bel Solkie.