Als je inzicht wilt krijgen in eigenschappen, houding en gedrag van grote groepen, ontkom je niet aan kwantitatief onderzoek. Het is de enige manier om in korte tijd veel gegevens te verzamelen en voldoende inzicht te krijgen om gefundeerde uitspraken over de onderzoeksgroep te kunnen doen. Toch zijn er maar weinig bedrijven die regelmatig gebruik maken van kwantitatief onderzoek. En dat is jammer, want ze laten daarmee een schat aan informatie liggen.
Kwantitatief onderzoek versus kwalitatief onderzoek
Waarin verschilt kwantitatief onderzoek zich van kwalitatief onderzoek? Kwalitatief onderzoek zet je in om informatie te krijgen over wat er leeft en waarom. Het biedt diepgaand inzicht doordat het zich richt op achterliggende motivaties, meningen, wensen en behoeften van de onderzoeksgroep. Je kan kwalitatief onderzoek uitvoeren met behulp van interviews, groepsgesprekken of observaties.
Kwantitatief onderzoek richt zich op aantallen en verhoudingen. Het biedt je cijfermatige gegevens over een bepaalde groep. Voor een representatief onderzoek heb je een bepaalde hoeveelheid deelnemers nodig binnen je doelgroep. Dat noemen we een steekproef. Wanneer deze steekproef een bepaalde omvang en kenmerken heeft (afhankelijk van de onderzoeksvraag), kan je de resultaten laten gelden voor de hele doelgroep.
Vaak wordt eerst kwantitatief onderzoek ingezet om vervolgens met kwalitatief onderzoek meer achtergrondinformatie te krijgen over de resultaten.
Methoden voor kwantitatief onderzoek
De vragenlijst of enquête is de meest gebruikte methode voor een kwantitatief onderzoek. Deze vragen kunnen digitaal of analoog worden aangeboden. De ingevulde vragenlijsten worden vervolgens verwerkt in een dataverwerkingsprogramma, zoals Excel of SPSS, waarna er allerlei analyses gemaakt kunnen worden. Zo kun je binnen de doelgroep overeenkomsten en verschillen laten zien tussen verschillende subdoelgroepen. De uitkomsten worden meestal in percentages en aantallen weergegeven en kunnen worden gevisualiseerd in allerlei diagrammen en tabellen.
Om te voorkomen dat mensen geen zin meer hebben om alweer een vragenlijst in te vullen, worden er incentives aan verbonden of wordt de manier van bevragen aantrekkelijker gemaakt. Een manier is gamification maar ook door slim gebruik te maken van techniek, zoals unieke uitnodigingsmails zodat medewerkers niet hoeven in te loggen. Door spelelementen toe te voegen, vergroot je het plezier en daarmee de motivatie bij het invullen van vragen.
Kwantitatief onderzoek kost tijd en geld
Er is een aantal redenen waarom veel bedrijven kwantitatief onderzoek links laten liggen:
- het kost te veel tijd
- de kennis ontbreekt om een goed onderzoek op te zetten
- de kennis ontbreekt om de resultaten te verwerken tot betrouwbare, bruikbare informatie
- uitbesteden is ingewikkeld
- uitbesteden is duur.
Deze argumenten zijn voor Solkie de belangrijkste uitgangspunten geweest om kwantitatief onderzoek op een aantrekkelijke wijze beschikbaar te maken. Valide onderzoek vereist inderdaad specifieke kennis, zowel over de materie als over de onderzoeksmethodiek. Met populaties van verschillende bedrijven te matchen en te koppelen, kunnen er betrouwbaardere uitspraken worden gedaan en meer vergelijkingen worden gemaakt. Door dezelfde techniek voor meer bedrijven beschikbaar te maken, worden de kosten laag gehouden. Met een maandelijkse onderzoeksfrequentie en de hoeveelheid vragen klein te houden, is de respons veel beter en heb je voortdurend ‘de vinger aan de pols’. En door elementen van gamification toe te voegen, wordt de motivatie om deel te blijven nemen groter.
Te waardevol om niet te doen
Kwantitatief onderzoek kan je bedrijf inzichten bieden, waarmee je veel tijd en geld kunt besparen; veel meer dan het (laten) uitvoeren van het medewerkersonderzoek kost. Solkie kan je laten zien hoe je dat binnen je organisatie kunt zonder dat het meteen gigantisch in de kosten loopt of een grote belasting vormt voor je HR-afdeling of primaire proces. Probeer het nu zelf uit.