Het effect van feedback vragen en er niets mee doen

Het effect van feedback vragen en er niets mee doen

Medewerkersonderzoek is een feedbackinstrument. Zo kan je de resultaten van bijvoorbeeld Solkie-medewerkeronderzoek gebruiken om in gesprek te gaan en naar ideeën van medewerkers te luisteren. Dat is een eerste stap in een continue verbeter doelstelling. De opgehaalde informatie kan je vervolgens niet links laten liggen, daar zal je met elkaar actief mee aan de slag moeten. Lees maar eens wat er gebeurt als je geen verbeterafspraken maakt bij de ontvangen feedback.


Het effect van feedback vragen aan medewerkers en er niets mee doen.

Wat gebeurt er als je feedback vraagt en er niets mee doet? Of erger nog, de feedbackgever niet alleen negeert maar ook negatief beloont voor de teruggekoppelde informatie?

Laten we met dat laatste beginnen. Het is slecht afgelopen met bedrijven die medewerkers om feedback vroegen en de terugkoppeling negeerden. Voorbeelden van bedrijven waar management weigerde naar hun medewerkers te luisteren zijn Kodak, Nokia en Blackberry.

Betrokkenheid medewerkers

Dat begint met dalende medewerker betrokkenheid en glijdt af richting onverschilligheid. Sommige managers riepen de feedbackgever zelfs tot de orde. Met als gevolg dat de betrokkenheid van die medewerkers omslaat naar passief tegenwerkend gedrag. Niet luisteren naar feedback en er vervolgens ook niets mee doen, bleek één van de meest effectieve manieren om florerende bedrijven om zeep te helpen. Dat werkte zo goed dat jongere generaties de eerder genoemde bedrijfsnamen niet eens meer kennen.

Veel medewerkers willen het beste voor de organisatie waar ze werken. Daar hebben ze in de eerste plaats zelf een belang bij want zekerheid van inkomen is een garantie voor een belegde boterham. Toch zijn veel mensen ook gedreven om voor het behoud van een organisatie te strijden omdat ze zich verbonden voelen met collega’s en doelstellingen van het bedrijf.

 

Organisatie falen

Stap je als manager niet uit de leiderschaps-bubbel zodra medewerkers ideeën of hun oprechte zorg uiten, dan blijkt feedback negeren een effectief recept voor organisatiefalen. Dat is een direct gevolg van haperende samenwerking tussen manager en medewerker.

Er is maar één manier om dit faal effect te vergroten en dat is als organisatie actief te vragen om feedback van medewerkers en er vervolgens niets mee te doen. Dit gaat kort goed totdat de afstand tussen management en medewerkers onoverbrugbaar groot wordt. Dan blijft onverschilligheid over, en dat was ook het begin van het einde van Kodak, Nokia en Blackberry.


Als je bijvoorbeeld medewerkersonderzoek inzet als feedback-instrument dan moet de manager faciliteren dat er wat met die feedback gebeurt. Daarom is het wijs om verdiepende gesprekken te voeren met medewerkers over de aanwijzingen die je als manager van ze krijgt. Ga in die gesprekken in op grote of kleine wensen. Prioriteer en zet samen kleine haalbare stappen op pad richting een groter doel. Want onthoud één ding: Of het gaat om klant- markt- of medewerkers terugkoppeling, mismanagement begint waar feedback doodloopt.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?