In commerciële ondernemingen heb je het als HR professional niet altijd gemakkelijk. Waar de rest van het management de grootste belangen hecht aan de markt, klanten, kosten en omzet, heb jij de zorg voor het menselijk kapitaal binnen de onderneming. Om te voorkomen dat je de zeurkous van het MT wordt, zetten we een aantal vaardigheden voor je op een rijtje. Zorg dat je ze beheerst en je leven als HR manager wordt een stuk leuker en vooral gemakkelijker.
Positioneer je als partner
Wees iemand die meedenkt over alle belangen van de organisatie. Natuurlijk weet je dat alles begint en eindigt met de mensen, maar voor je collega MT leden zijn die mensen middelen om organisatiedoelen te halen. Dat is helemaal niet erg. Die middelen hebben ze heel hard nodig, dus kun jij van ze eisen dat er voldoende van die middelen zijn en dat er goed voor wordt gezorgd.
Stap uit je HR bubble
Als jij business partner wilt zijn met je collega MT leden van marketing, sales en finance, dan is het zaak om te weten wat ze bezighoudt. Verdiep je dus in hun materie. Op die manier begrijp je beter wat ze nodig hebben en kun je meedenken in de oplossingen waar ze naar op zoek zijn. Je weet beter welke mensen je moet werven voor hun afdelingen. Je kan bruggen slaan en verbindingen maken die de organisatie als geheel sterker maken. Word een multidisciplinaire HR professional!
Maak verbinding
Als multidisciplinaire HR professional ben je in staat om boven de materie uit te stijgen. Je overziet het geheel en dat stelt je in staat om de schakels in de organisatie met elkaar te verbinden. Niemand is onmisbaar, maar op een aantal cruciale plekken in de organisatie heb je bepaalde mensen nodig. Jij overziet wat er nodig is om mensen, beleid en organisatiedoelen op elkaar af te stemmen. En jij gaat dat regelen.
Creëer meerwaarde
Vanuit de helicopterview overzie je de structuur van de organisatie en weet je welke mensen het verschil maken. Met de tools die je hebt vanuit HR, zoals continu medewerkerstevredenheid*, weet je ook wat er speelt onder medewerkers en leidinggevenden. Je kent de sterke en zwakkere schakels, weet waar de kwetsbare plekken zijn en waar je moet zijn voor extra flexibiliteit en inzet. Je weet meer dan de CEO en dat maakt jou onmisbaar. Jouw mening en advies hebben meerwaarde. Zorg dat iedereen zich dat ook beseft.
Wees een visionair
Met je inzicht en kennis kan je veranderingen al van ver zien aankomen. Je weet ook hoe je daarop kunt anticiperen en bereidt de organisatie voor op wat komen gaat. Natuurlijk doe je dat vanuit het menselijke perspectief. Je bent immers de HR professional. Je verbindt ontwikkelingen in de markt of organisatie met mensen tot een oplossingen. Je laat bijvoorbeeld je IT mensen extra opleidingen volgen op het gebied van cyber security, omdat er steeds vaker sprake is van internetfraude bij bedrijven.
Spreek je talen
Ik zie je denken: moet ik nu ook nog allerlei talen gaan leren? Nee, waar het hier om gaat is dat je de talen spreekt van je collega MT leden. Als HR professional ben jij het sociale element in het bedrijf en dus diegene die zich aanpast. Dus zorg je ervoor dat je begrippen gebruikt die de ander begrijpt. Met finance heb je het over kosten, opbrengst en winst, bij sales gaat het over klanten, markt en concurrenten. Als je op die manier laat zien dat je weet wat de ander bezighoudt, komt je eigen verhaal – lees je eigen belang – veel beter naar voren. Zo kan je ook tussen finance en sales gaan zitten en zorgen dat die elkaar beter begrijpen. Natuurlijk met jouw vertaalslag…
Inspireer elkaar
Waar de klassieke personeelsmanager op een eiland binnen het bedrijf verbleef, zoek jij als HR business partner juist de anderen op. Neem de anderen mee in je ambitie, laat ze zien waar jij naar toe wilt en wat dat voor hen en de organisatie betekent. Vraag ze ook wat zij ambiëren en wat ze daarvoor nodig hebben. Breng mensen met elkaar in verbinding als die meerwaarde hebben voor elkaar. Blijf de spin in het web. Deel samen successen en leer van elkaars fouten.
Winst of verlies
Deze vaardigheid gaat je elke dag helpen. Het is wel even wennen. Als HR professional heb je waarschijnlijk de neiging om alles heel genuanceerd te benaderen. Naast zwart en wit zijn er nog vele tinten grijs, nietwaar? Toch werkt het niet zo in een commercieel bedrijf. Zeker als het spannend wordt in de markt, is het een kwestie van winnen of verliezen. Je maakt winst of draait verlies. Je floreert of gaat failliet. Leer jezelf aan om bij alles wat je doet, alles wat je voorstelt, je altijd even jezelf afvraagt: draagt dit bij aan de doelstellingen van de onderneming. Voegt dit waarde toe? Nee? Doe het dan niet! Zolang je altijd die vraag aan jezelf stelt, kun je ook altijd verantwoorden waarom je een bepaalde keus hebt gemaakt: omdat het waarde toevoegde aan het bedrijf.
*Continu medewerkerstevredenheidsonderzoek hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn en is bewezen effectief. Meer weten? Bel Solkie.