Het hoe en waarom van een medewerkerstevredenheidsonderzoek
Als je wilt dat in jouw organisatie tevreden en gemotiveerde medewerkers werken, is het erg belangrijk dat je weet hoe zij over de organisatie denken. Dat kun je meten met behulp van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Aan de hand van de resultaten uit zo’n onderzoek, kun je inspelen op de behoeftes en wensen van jouw medewerkers.
Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel een medewerkersonderzoek genoemd, bestaat doorgaans uit een aantal vragen. Doordat medewerkers de vragen beantwoorden, krijg je als manager gekwantificeerd inzicht in wat er speelt bij medewerkers.
Je weet wat er goed gaat en wat de punten zijn waar je aandacht aan dient te besteden. Aan de hand van de resultaten van een medewerkersonderzoek, kun je dus jouw aanpak en beleid aanpassen en inspelen op de actuele ontwikkelingen onder jouw medewerkers.
Waarom een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren?
Als je iets wilt verbeteren, moet je het kwantificeren. Als je het niet kwantificeert, weet je niet echt wat er gebeurt. Zoals Thomas Monson uitlegt: “Wanneer prestaties worden gemeten, verbeteren de prestaties. Wanneer prestaties worden gemeten en gerapporteerd, versnelt de snelheid van verbetering. “
Wat zijn de voordelen van tevreden medewerkers?
Elke organisatie wilt mooie resultaten boeken. Die resultaten worden gehaald door de mensen die bij zo’n organisatie werken. Alleen gemotiveerde en tevreden medewerkers zetten zich 100% in voor de organisatie waarvoor zij werken. De productiviteit van tevreden medewerkers is zelfs 20% hoger dan die van ontevreden medewerkers. Bovendien melden tevreden medewerkers zich minder snel ziek. Om een organisatie financieel gezond te houden, is het dus erg belangrijk dat de werknemers het er naar hun zin hebben.
Waarom je niet voor een standaard onderzoek moet gaan
Er zijn tal van bureaus die gespecialiseerd zijn in het afnemen van een medewerkersonderzoek. Echter zijn de vragenlijsten die zij aanleveren doorgaans een aantal A4’tjes lang. Geen enkele medewerker heeft er plezier in om zo’n lange vragenlijst in te vullen. Tevens worden zulke langdradige onderzoeken maar een paar keer in het jaar gehouden. Daardoor ben je als manager eigenlijk nooit echt op de hoogte van actuele ontwikkelingen.
Kies voor een korte en frequente medewerkersonderzoek
Als manager kun je dus het beste kiezen voor een korte en frequente medewerkersonderzoek. Door regelmatig een medewerkerstevredenheidsonderzoek af te nemen, ben je continue op de hoogte van wat er zich onder jouw medewerkers afspeelt. Daardoor kun je daar heel efficiënt en snel op inspelen. En doordat je de medewerkerstevredenheid onder jouw werknemers frequent onderzoekt, kun je na verloop van tijd ook trends en ontwikkelingen signaleren.
Waar vind je die korte onderzoeken?
Voor dergelijke onderzoeken kun je bij Solkie terecht. Solkie is namelijk gespecialiseerd in het opstellen van korte, maar goede en leuke medewerkerstevredenheidsonderzoeken. De onderzoeken van Solkie bestaan uit korte vragenlijsten die een medewerker binnen 5 minuten kan invullen. De medewerker krijgt zo’n vragenlijst maandelijks gewoon op zijn smartphone binnen. Aan zo’n vragenlijst zijn ook korte filmpjes en animaties toegevoegd, waardoor het nog leuker wordt om de vragenlijst in te vullen. Wat het aantal mensen dat de vragenlijst invult verhoogd.
Keertje zien hoe medewerkers een onderzoek van Solkie ervaren? Probeer het een keertje.