Wat is MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek)? In een tijd waarin de arbeidsmarkt krapper is dan ooit, is het nog belangrijker om te zorgen dat je werknemers tevreden zijn. Het is al lastig genoeg om goede mensen aan te trekken en als tegelijkertijd de achterdeur wijd open staat, is het dweilen met de kraan open. Daar komt bij dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat tevreden medewerkers beter presteren, minder verzuimen en zorgen voor tevreden klanten. Tel uit je winst.
Wat is medewerkerstevredenheid
Voor we het hebben over het meten van medewerkerstevredenheid, is het noodzakelijk om met elkaar helder te hebben wat medewerkerstevredenheid precies is. Want als dat niet duidelijk is, weet je ook niet wat je gaat meten. Medewerkerstevredenheid is de mate waarin een medewerker zich gelukkig voelt bij zijn of haar werk. Dat geluksgevoel wordt bepaald door factoren als inhoud van de werkzaamheden, de arbeidsomstandigheden, de sfeer en de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Verschil met medewerkersbetrokkenheid
Medewerkerstevredenheid wordt regelmatig verward met medewerkersbetrokkenheid. Hoewel ze zeker met elkaar te maken hebben, is er een duidelijk verschil en zijn ze ook niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een betrokken medewerkers heeft een emotionele band met het werk en de organisatie. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werk en is begaan met de resultaten en prestaties van de organisatie. Kritiek op de organisatie voelt als persoonlijke kritiek. Een betrokken medewerker hoeft niet altijd een tevreden medewerker te zijn. Als er ontwikkelingen binnen de organisatie zijn waar de betrokken medewerker niet achter staat, kan dat leiden tot grote ontevredenheid.
Meten van werknemerstevredenheid
Als je de medewerkerstevredenheid wilt beïnvloeden, begin je met meten. Want je wilt natuurlijk weten hoe de organisatie er voor staat, waar het goed gaat en wat er beter kan. Ook wil je weten waar de quick wins zijn te behalen, waar snel ingrijpen wenselijk is en wat op de langere termijn aandacht behoeft. Dat inzicht krijg je niet met een jaarlijkse enquête, zoals nog tal van organisaties doen. Je zult gebruik moeten maken van pulse metingen: frequent laagdrempelig onderzoek onder medewerkers.
Tips voor het meten werknemerstevredenheid
We hebben inmiddels jarenlang ervaring met het meten van werknemerstevredenheid. Bij deze enkele tips, waarmee je meteen je voordeel kan doen:
1. Houd het kort en simpel. Dat betekent sowieso een korte vragenlijst. Lange vragenlijsten schrikken medewerkers af en doen afbreuk aan een hoge respons.
2. Laat financiële beloningen buiten beschouwing. Het effect is meestal maar kort. Salaris en bonussen hebben op de lange termijn nauwelijks effect op de tevredenheid van medewerkers.
3. Maak het jezelf gemakkelijk en schakel externe professionals in bij het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Geen adviesbureaus met dikke rapporten, maar eigentijdse partners die verstand hebben van HR, onderzoek en digitale technologie.
4. Maak de resultaten direct beschikbaar voor alle stakeholders met online dashboards die real time de resultaten en verbeterpunten laten zien.
5. Bel Solkie of probeer het eerst zelf uit. (zie rechts boven)
Verbeteren van medewerkerstevredenheid
Zodra je gebruik maakt van frequent medewerkerstevredenheidsonderzoek, kan je constructief aan de slag met maatregelen om die medewerkerstevredenheid te verbeteren. We onderscheiden daarbij drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel.
– Strategische niveau
Zorg ervoor dat de resultaten van onderzoek naar medewerkerstevredenheid niet eenmaal per jaar op de agenda van management meetings staat, maar dat het een vast agendapunt wordt voor elke meeting
– Tactisch niveau
Begeleid managers en afdelingen bij het implementeren van maatregelen die bijdragen aan de werknemerstevredenheid. Zorg dat deze maatregelen en de effecten ervan met elkaar worden gedeeld en maak de resultaten voor de gehele organisatie inzichtelijk
– Operationeel niveau
Zet medewerkerstevredenheid op de agenda van de gesprekkencyclus. Laat medewerkers meedenken over maatregelen die hun tevredenheid positief beïnvloeden. Koppel genomen maatregelen en resultaten rechtstreeks met ze terug. Laat zien dat je als organisatie medewerkerstevredenheid serieus neemt en er concreet mee aan de slag gaat.
Tevreden medewerkers dragen bij aan de groei van je bedrijf, zijn als een magneet voor nieuwe medewerkers en zorgen voor tevreden klanten. Het beste wat je als organisatie kan doen, is investeren in medewerkerstevredenheid. Hulp nodig? Bel Solkie.
